احمد رومیانی؛ سید رضا حسینی کهنوج؛ محمد خراج
دوره 4، شماره 12 ، شهریور 1402، ، صفحه 105-120
چکیده
کشاورزی از مهمترین بخشهای اقتصادی کشورهای دنیا است و نقش آن در توسعه و ثبات اقتصادی و سیاسی و بینالمللی انکار ناشدنی است. توسعه کشاورزی مهمترین اولویت در برنامه های توسعه ملی کشورهای در حال توسعه محسوب می شود و از مهمترین بخشهای تاثیرگذار در اقتصاد ایران می باشد، که نقش مهمی در استقلال سیاسی و اقتصادی کشور ایفا می کند. در کشور ...
بیشتر
کشاورزی از مهمترین بخشهای اقتصادی کشورهای دنیا است و نقش آن در توسعه و ثبات اقتصادی و سیاسی و بینالمللی انکار ناشدنی است. توسعه کشاورزی مهمترین اولویت در برنامه های توسعه ملی کشورهای در حال توسعه محسوب می شود و از مهمترین بخشهای تاثیرگذار در اقتصاد ایران می باشد، که نقش مهمی در استقلال سیاسی و اقتصادی کشور ایفا می کند. در کشور ایران، بخش کشاورزی به جهت تأثیر فراگیری که در زمینه رفع چالش های اقتصادی - اجتماعی (تأمین استقلال و امنیت غذایی، ایجاد اشتغال، توسعه پایدار و حفظ محیط زیست) در طول تاریخ و درینه این کشور داشته، از جایگاه مهمی برخوردار و ضرورت انجام سرمایه گذاریهای جدید در این بخش را آشکار میسازد. بنابراین توجه به تولید گلخانه ای از نظر سبزیجات و صیفی جات، به عنوان یکی از بخشهای پر بازده در امر بازاریابی محصولات کشاورزی تبدیل شده است. براین اساس، تحقیق حاضر با هدف شناسایی محدودیت توسعه کشت گلخانهای و استراتژی موثر بازاریابی محصولات آن در مناطق روستایی شهرستان شهرستان جیرفت است. هدف بررسی عوامل و محدودیت های توسعه کشتهای گلخانهای در مناطق رو ستایی شهرستان جیرفت است. برای این منظور، جامعه آماری این پژوهش 5 منطقه دهستان روستایی شهرستان جیرفت است، که در سال سالهای اخیر به دلایل فعالیتهای متنوع گلخانه گلخانهای و داشتن شرایط لازم جهت صادرات گلخانه گلخانهای توجه زیادی از کشاورزان و کارشناسان این حوزه را به خود جلب کرده است. این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و به روش پیمایشی(پرسشنامه) و توزیع آن بین 30 کارشناس متخصص در حوزه کشاورزی، دادههای مورد نیاز جمع آوری گردید. به منظور شناخت نقاط ضعف، قوت، فرصتها و تهدیدهای بازاریابی محصولات گلخانهای، از مدل استراتژیک SWOT استفاده شد و سپس به کمک ماتریس QSPM، مهمترین راهبردهای برنامهریزی و مدیریت استراتژیک بازاریابی در روستاهای منطقه شناسایی و تعیین اولویت شد. نتایج ماتریس داخلی و خارجی نشان داد، راهبرد در مناطق شهرستان جیرفت در یک موقعیت تهاجمی قرار گرفته است، که این به معنای دارا بودن حداکثر قابلیت و توانایی برای تحقق چشم چشمانداز مورد نظر است. با توجه به نتایج حاصل از ماتریس ارزیابی کمی، چشم چشمانداز مدنظر برای پتانسیلهای بازاریابی محصولات گلخانهای این منطقه، برای تحقق موقعیت رقابتی در 4 مورد گنجانده شد، که اولویت اول با «مستعدبودن منطقه جهت سرمایهگذاری و تثبیت موقعیت قطبی منطقه» است.